Educația este, fără doar și poate, pilonul cel mai important în creșterea și dezvoltarea armonioasă a unui copil. Fiecare mămică știe asta. Și pentru fiecare dintre noi este important să asigurăm educația copiilor noștri în cel mai frumos, creativ și plăcut mod. 

Însă, dragă mămică, te-aș ruga să te gândești…

– Când a fost ultima dată când copilul tău s-a întors de la școală cu zâmbetul până la urechi, bucuros de activitățile pe care le-a avut și spunându-ți printre chicote de bucurie cât de fericit este că învață zilnic ceva nou despre pasiunea sa?

– Sau când a fost ultima oară când copilul tău a venit de la școală bucurându-se că a aflat despre o idee de afacere și abia așteaptă să se pregătească pentru ca atunci când va fi mare să o poată implementa?

Dragi mămici…

Când ne-am surprins ultima dată copiii fericiți și nerăbdători să ia ghiozdanul în spate și să înceapă școala? Să fie fericiți fiindcă învață zilnic ceva ce le place, ce-i ajută să-și dezvolte creativitatea, aptitudinile și să-și urmeze visele…

Uneori poate nici nu ne mai aducem aminte, nu-i așa? Sau poate că nici nu avem ce să ne aducem aminte. Pentru că așa ceva nu s-a întâmplat poate niciodată.

Iar asta pentru că sistemul de învățământ obișnuit nu mai arată de mult așa cum ne-am dori noi. Nu s-a schimbat nimic de atâția ani de zile, deși noi, părinții, am așteptat.

Deși tu, ca mamă, ai sperat că implicarea ta va schimba ceva, va mișca lucrurile… Ele au rămas, din păcate, neschimbate.

De ce sistemul de învățământ actual nu este potrivit copiilor noștri?

Din păcate, sistemul educațional din România, conform programei și obiectivelor sale, nu promovează talentul, creativitatea și inteligența emoțională ca fiind valori definitorii pentru copiii noștri.

Actualul sistem pregătește copiii pentru o societate care nu mai e funcțională în 2020. Pentru că, deși trăim niște timpuri când abia ținem pasul cu schimbarea, elevii studiază după o programă educațională și metode de învățare din secolul trecut.

Astfel, copiii nu sunt încurajați să-și dezvolte înclinațiile și să-și urmărească visele prin educație. Ci li se insuflă cu totul alte valori, obligați fiind să memoreze lecții fără sfârșit, să învețe mecanic și să fie apoi notați și comparați pe baza unui sistem de notare vechi de secole.

Un barem care presupune uniformizarea, care pune accent pe dezvoltarea grupului de elevi, nicicum pe abilitățile fiecărui individ în parte, pe dorințele lui și pe potențialul acestuia.   

Din păcate… sistemul de învățământ din România învăță elevii în mod predominant să scrie și să gândească logic, conform unor sisteme matematice.

Însă, cum rămâne cu libertatea de exprimare, creativitatea și pasiunea copiilor? Cum rămâne cu dorința unui copil de a evolua și de a-și urma visul?  Cu independența și responsabilitatea care trebuie clădite cât mai devreme pentru a avea în viitor adulți de succes…

Se regăsesc toate acestea într-o lecție memorată ca un roboțel?  Se regăsesc în temele pe care uneori până și ție îți este greu să i le explici și să le rezolvați împreună?

Dragă mamă, eu nu cred asta!

Eu cred cu tărie că elevul –  copilul tău, ca și al meu de altfel, nu se regăsește aici. Acest sistem tradițional nu mai funcționează pentru copiii noștri.  

 

Cum putem să-i învățăm pe copiii noștri să învețe, într-un mod plăcut, care să îi ajute să își dezvolte potențialul la maximum?

Trebuie să învățăm că până și tradiția poate fi modernizată. Sistemul de învățământ tradițional poate fi adaptat, într-o formă mult mai plăcută, mult mai creativă și axată pe libertate, pentru ca atât cadrele didactice, cât și  elevii să se bucure de ceea ce învață zilnic.

Copiii noștri au nevoie de mai mult decât de o lecție învățată pe de rost. Fiecare copil are un vis al lui, un vis spre care ar trebui ghidat și încurajat să purceadă. O pasiune, o flacără interioară, ceea ce îi menține zâmbetul pe buze. Să nu lăsăm sistemul educațional actual să-i răpească asta, punându-l la un loc cu alți zeci de copii și evaluându-l după aceleași criterii.

Cum ajuți copilul să învețe altfel, oferindu-i posibilitatea de a se bucura de rezultate mult mai bune și de un proces educativ mult mai plăcut?

Independența, spiritul de echipă, creativitatea, libertatea de exprimare și talentele personale sunt 5 dintre cele mai de preț componente din viața copiilor.  Aceste elemente reprezintă principalii piloni pe care ar trebui să se bazeze educația lor.

Așadar, pentru a-l ajuta, sistemul educațional ar trebui să întreprindă acțiuni în acest sens. Ce anume ar trebui să facă sistemul educațional pentru copiii din școli?  

– valori și principii educaționale bazate pe independență și libertate, reflectate în acțiunile zilnice ale elevului

Atunci când copilului i se dă libertatea de a-și gestiona timpul, activitățile, sarcinile, în funcție de valorile și obiectivele sale de viață, educația devine mijlocul pe care copilul învață să-l utilizeze pentru a-și împlini visurile. Și va face asta singur, cu drag și cu măiestrie.

– acțiuni care să îi învețe pe cei mici valoarea unei echipe, puterea spiritului de grup, puterea prieteniei și colegialității.

În acest sens, jocurile și exercițiile interactive ar trebui promovate mult mai des. Prima și cea mai simplă formă de învățare pentru un copil este joaca.

– proiecte creative, distractive, care să-i testeze limitele și să-l încurajeze să gândească liber, conform conceptului „out of the box”

Creativitatea nemărginită este considerată cel mai valoros aspect în construirea inteligenței unui copil. Pentru că discutăm de inteligența emoțională – considerată de adevărații lideri ai secolului XXI calitatea numărul 1 a unui om.

– activități prin care să se încurajeze libera exprimare: discuții libere între colegi, dialoguri și dezbateri pe teme distractive și educaționale

Spre exemplu, tu știai că prima instituție oficială de învățământ din lume, „Akademia” din timpul Greciei Antice, a folosit întocmai dezbaterea ca metodă de predare și învățare?

– activități care să cultive talentul și înzestrările celui mic, să-l încurajeze să-și urmeze visul

Fiecare copil are propriile daruri și înzestrări. Propriul vis, propriul talent. Prin sistematizare și prin evaluare la nivel de grup, sistemul actual nu face decât să i se răpească posibilitatea de a fi evaluat conform aptitudinilor sale, de a fi considerat aparte față de alți copii, care poate au alte vise.

Fiecare copil are menirea lui, propriile lui pasiuni și propriile materii pe care le va îndrăgi. El nu ar trebui astfel evaluat la același nivel cu alți copii, ci încurajat să își urmeze visul și să se concentreze pe ceea ce îi place, devenind dedicați pe o anumită direcție.

Așadar, dragă mamă…

O să-ți adresez o singură întrebare, pe care mi-am adresat-o chiar mie, atunci când a trebuit să-mi dau fiul la școală.

Ce ți-ai dori să facă zilnic copilul tău?

Vrei să învețe cum să fie „la fel” ca ceilalți copii? Sau vrei să învețe să se diferențieze și să-și urmeze propriul vis, fiind fericit și plin de viață că își poate realiza pasiunile?

Vrei un elev model SAU vrei un om liber, care crește frumos și armonios, și își dezvoltă potențialul la maximum?